Active Ants in commercial Rabobank

Active Ants groeit snel in klanten en zendingen en om deze groei op te vangen hebben we geïnvesteerd in een innovatief geautomatiseerd orderpicksysteem. Om dit systeem te kopen heeft Active Ants hulp gekregen van de Rabobank. Zij vonden de investering zo aansprekend dat ze Active Ants vanaf 30 november gebruiken als case in haar landelijke televisiecommercial!

In sommige landen vinden consumenten het prima als ze twee dagen moeten wachten op hun order. In Nederland niet. Laat bestellen is hier niet meer weg te denken en same day delivery is nu nog een luxe, maar binnen afzienbare tijd zal dit de nieuwe standaard worden. Active Ants investeert daarom nu in de wensen van morgen.
Om aan alle wensen van de consument tegemoet te komen, moet er achter de schermen aardig wat werk worden verzet. Met een geautomatiseerd orderpicksysteem, waarbij de goederen naar de medewerkers komen in plaats van andersom, is er zowel qua tijd als ruimte veel winst te behalen. Bij Active Ants zijn we daarom druk bezig met de realisatie van een ‘Black Box’, die gedeeltelijk wordt bemand door robotjes en waar we straks acht keer zoveel voorraad kunnen opslaan.

Stapelfinanciering van de Rabobank
Om het systeem te kunnen betalen, hebben we 2,5 miljoen euro moeten lenen van de Rabobank. De bank vond onze case zo aansprekend dat ze ons vroegen om te figureren in hun nieuwe commercial waarin de trend van stapelfinanciering wordt uitgelegd. Bij Active Ants hoefden we niet lang na te denken: natuurlijk wilden we meewerken, de marketingwaarde hiervan is onbetaalbaar. Spannend is het wel, want de komende maand zijn we zo’n tweehonderd keer met ons verhaal over het Autostore-systeem op tv te zien.
Met behulp van dit systeem kunnen we straks ruim tienduizend orders per dag verwerken. De Autostore bestaat uit een kubusvorming raamwerk, waarin dertigduizend bakken op en naast elkaar worden geplaats. Over het raamwerk rijden zestien robotjes die de bakken uit het raamwerk tillen en naar de orderpickstations brengen. Daar staat vervolgens een medewerker klaar die de producten verder verwerkt.
Een groot voordeel van de Autostore is dat het heel flexibel is. Zo kunnen we zowel het aantal pickpoorten (we beginnen met twee) als het aantal bakken uitbreiden. En dat is fijn, want we groeien zo hard dat we over twee jaar best twee keer zo groot kunnen zijn. We werken al in shifts, waardoor we zeventien uur per dag bemand zijn en hebben de cutoff-tijd natuurlijk ook al meerdere keren verhoogd. Maar wanneer de markt erom vraagt, zijn we bereid om 24/7 te produceren.

De mens blijft belangrijk
Bij innovaties als deze vragen mensen zich vaak af of het niet ten koste gaat van de arbeidsplaatsen. Active Ants groeit met gemiddeld twee medewerkers per maand. Het Autostore-systeem vangt het werk van ongeveer zeven medewerkers op. Door drie a vier maanden geen nieuwe medewerkers aan te nemen, en de medewerkers die de Autostore vervangt op andere afdelingen te plaatsen, kan iedereen zijn baan behouden.
De Autostore zien we als een kans om een voorloper in de markt te blijven en ons te onderscheiden van de concurrent. Want hierdoor zijn we in staat om vele malen sneller een order af te handelen met minder kans op foutjes. Vanaf maart volgend jaar gaan we proefdraaien en in april moet het systeem volledig operationeel zijn.