3 fundamentele strategieën voor succesvol e-commerce

Ongeacht de recessie of depressies waar ondernemers vandaag de dag mee te maken hebben, is er altijd ruimte voor vernieuwers die hun dromen werkelijkheid willen laten worden. E-commerce zal er altijd zijn in een of andere vorm aanwezig zijn zolang de mensheid bestaat. Voor start-ups in e- commerce rijst de vraag: ‘Waar moet ik aan denken in het proces van e- commerce?’. In deze blog geven we richtlijnen en tips in de vorm van 3 mogelijke strategieën die bijdragen aan een succesvolle insteek voor e- commerce en je webshop.

De mobiele strategie in e-commerce

Helaas is er geen hapklare 1-2-3 formule die zegt waar je op moet letten om een webshop succesvol te lanceren en je e-commerce proces goed in te richten. Ondanks dat is het mogelijk om concurrentievoordeel te behalen als je rekening houdt met bijvoorbeeld het gegeven dat de consument zich online oriënteert. Voor aankopen die worden gedaan in je webwinkel is het aan te raden je webshop ook mobiel beschikbaar te maken en ervoor te zorgen dat aankopen ook mobiel kunnen geschieden. Dit blijkt ook uit het onderzoek van MRG Capgemini Quarterly Benchmarking Report. Het onderzoek toont aan dat er voor het eerst meer bezoeken aan een webwinkel plaats vonden via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet dan via de desktop (peildatum september 2014). Denk naast de strategie voor mobiel bijvoorbeeld ook aan een app voor je webshop. Dit vormt in het geheel een mooie aanvulling op je mobiele strategie voor e-commerce.

Low budget, high impact bij e-commerce?

Er zijn tientallen manieren om je start-up in de markt te zetten. Is het waar dat je veel moet investeren om je plek in de markt te veroveren? Niet altijd! Het is vooral belangrijk dat je boodschap, jouw content, op je e- commerce webshop aansluit bij jouw doelgroep. Hou daarnaast rekening met het proces en inrichting van orderverzending. Binnen dit proces valt veel winst te behalen, mist deze goed is afgestemd op je doelgroep en aansluit op de vraag vanuit de markt. Een goed voorbeeld is door van te voren te onderzoeken welk e-fulfilment bedrijf jouw vraag kan beantwoorden en of zij kennis hebben van bijvoorbeeld de cut-off tijden en gebruiken in het betreffende land.

E-commerce webshop? Prikkel de consument

Ondernemen is een uitdaging en uitdagingen bieden kansen. Wil je een succesvolle e-commerce strategie implementeren, dan kun je voorsprong op je concurrenten behalen door je content integraal te delen. Maar ook door originele ‘prikkels’ aan je doelgroep voor te schotelen. Zo heb je in het proces van verzenden en inpakken een braak stuk liggen waarin er geen contact met je klant is. Speel hier slim op in door een foto van de inhoud van het winkelwagentje aan de klant te versturen. Ze zien wat er daadwerkelijk is ingepakt en de foto kan direct gedeeld worden op social media; je krijgt als webwinkel gratis meer exposure.

Hulp nodig bij jouw e-commerce fulfilment?

Webshopontwikkeling + Betalingsafhandeling + Logistiek in één goed werkend systeem. Dat vind je bij Active Ants. Ons systeem draait met bewezen succes bij meer dan 20 webwinkels. Onder andere de publieke omroepen zoals BNN, KRO en VARA maken gebruik van deze totaaloplossing voor complete e-commerce fulfilment. Maar ook echte online retailers zoals Topsnowshop en Rs4supplements gebruiken onze gecombineerde diensten. Doordat Active Ants je bijna alles uit handen neemt, kan je je volledig richten op onderscheidende factoren zoals marketing en inkoop. Lees hier meer over E-fulfilment en e-commerce bij Active Ants.